Der Artikel wird am Ende des Bestellprozesses zum Download zur Verfügung gestellt.

Cyberscience 2.0

Research in the Age of Digital Social Networks
Sofort lieferbar | Lieferzeit: Sofort lieferbar I
ISBN-13:
9783593411996
Veröffentl:
2012
Seiten:
237
Autor:
Michael Nentwich
Serie:
11, Interaktiva
eBook Typ:
PDF
eBook Format:
EPUB
Kopierschutz:
1 - PDF Watermark
Sprache:
Englisch
Beschreibung:

Das Internet mit seinen Potenzialen an digitaler Vernetzung, Publikationsmöglichkeiten und Kommunikationsformen verändert die Forschung und ihre Ergebnisse nachhaltig. Wissenschaftler und Wissenschaftlerinnen twittern und bloggen, arbeiten in spezialisierten digitalen Netzwerken zusammen und nutzen Wikipedia. Zugleich dringen große Internetakteure wie etwa Google immer mehr in den akademischen Sektor ein. Das Buch analysiert die aktuellen technisch-sozialen Entwicklungen im Internet sowie ihre Auswirkungen auf die Arbeit von Wissenschaftlern.
ContentsPrefaceIX1 Introduction11.1 Cyberscience 1.0 Revisited21.2 Web 2.0 and Cyberscience51.2.1 The Internet is becoming a social space51.2.2 Social media, digital social networks and digital social culture71.2.3 On the path to cyberscience 2.0?91.3 Conceptual Framework and Methods111.3.1 Modeling scholarly activities and ICT impact on academia111.3.2 Methods applied152 Case Studies172.1 Social Network Sites192.1.1 Main functions262.1.2 Potential for science and research332.1.3 Usage practices and impact352.1.4 Interim conclusions482.2 Microblogging502.2.1 Main functions512.2.2 Potentials for academia542.2.3 Usage practices and impact572.2.4 Interim conclusions702.3 Collaborative Knowledge Production-The Case of Wikimedia722.3.1 Main functions and core principles742.3.2 Potentials for academia822.3.3 Usage practices and impact852.3.4 Interim conclusions972.4 Virtual Worlds-The Case of Second Life1002.4.1 Main functions1012.4.2 Potentials for science and research1032.4.3 Usage practices and impact1042.4.4 Interim conclusions1122.5 Search Engines-The Case of Google1132.5.1 Main functions1162.5.2 Potential for academia1252.5.3 User practices and impact1272.5.4 Interim conclusions1393 Cross-Cutting Analysis1433.1 Interactivity as a Crucial Category1433.1.1 Utopian and dystopian perspectives1433.1.2 Insiders and outsiders: methodological issues1463.1.3 Overcoming the barriers between utopians and dystopians1493.2 New Windows in the Ivory Tower1513.2.1 Bringing together the academic and the public sphere1523.2.2 Blurring media formats1553.2.3 Blurring roles1583.2.4 Bridging the boundaries?1613.3 Academic Quality and Digital Social Networks1633.3.1 Recent developments in academic quality control1633.3.2 Ex ante quality control for or through digital social networks?1653.3.3 Ex post quality control in digital social networks1683.3.4 Crediting and incentives1713.4 Information Overload or Information Paradise?1723.4.1 The evolution and diversification of communication channels in academia1733.4.2 Quantitative impacts of multi-channel communication1763.4.3 Qualitative impacts?1783.5 Between Transparency and Privacy1813.5.1 Privacy versus transparency in the Web 2.01823.5.2 Privacy impact assessment of academic use of social media1833.5.3 Paths towards transparent and privacy-friendly academic Web 2.0?1853.6 Towards Democratization of Science?1883.6.1 What does democratization mean?1883.6.2 Internal democratization?1903.6.3 External democratization?1943.6.4 Obstacles for assessing democratization processes1974 Overall Conclusions and Outlook1994.1 Maturing Cyberscience1994.2 The Cyberscience 2.0 Prospects2014.3 An Ambivalent Overall Assessment205Abbreviations207List of Tables209List of Figures210Bibliography211Index233

Kunden Rezensionen

Zu diesem Artikel ist noch keine Rezension vorhanden.
Helfen sie anderen Besuchern und verfassen Sie selbst eine Rezension.

Google Plus
Powered by Inooga